[pic=588_1262544612.JPG][b]Overleven in woelige tijden 16e eeuw[/b]In tegenstelling tot zijn broers zou Frans Antwerpen nooit verlaten hebben. Hij maakt een portret van Willem de Zwijger, hij koopt in 1581 het huis van Peter Potsheeren dat verbeurd was verklaard (zwart goed). Deze koop werd afgesloten in ruil voor een schilderij dat op 350 gulden werd geschat. Dit zou op een staatsgezindheid kunnen wijzen. Anderzijds verbergt hij het altaarstuk van Peter Potsheeren in zijn huis. Een en ander lijkt tegenstrijdig of was hij gewoon handig in de gegeven omstandigheden? De Staatsen waren calvinistisch gezind en moesten toegevingen doen aan de hervorming. Dit had een invloed op de kunst. Door het verbod op religieuze afbeeldingen en versiering van de kerken werd een afzetgebied afgesloten voor de kunstenaars.Zo werd Ambrosius Francken aannemer. Zijn huwelijk met de weduwe Barbara Reyns, die handel dreef in kalk, tras en steen, vergemakkelijkte dit alleszins.De zege van Farnese in 1585 luidde voor de kunst een nieuwe bloeiperiode in. In 1585 na de val van Antwerpen verlieten veel kunstenaars de Nederlanden omdat zij Hervormingsgezind waren.Na het katholieke herstel in 1585, verwierf Frans I Francken samen met zijn broer Ambrosius grote bekendheid met hun altaarstukken. Voor die periode zijn behalve enkele portretten, weinig werken bekend van Frans I.[i]Historische serie van Veldie ter gelegenheid van de viering 800 Jaar Hertals/ThalsFM.[/i]